Wyniki

Znaleziono 10 wyników wyszukiwania hasła: kapitał ludzki

Karolina Goraus-Tańska, Zuzanna Osika (2020/3, Artykuły, s. 341)

Stopnie wyższego wykształcenia a zarobki w Polsce i innych krajach OECD

Artykuł zawiera analizę empiryczną premii za wykształcenie z rozróżnieniem na stopnie studiów w Polsce i niektórych innych krajach OECD. Dostępna literatura zajmowała się głównie premią za wykształcenie wyższe ogólnie lub stopą zwrotu z tytułu dodatkowego roku studiów, natomiast kwestia premii za poszczególne stopnie wyższego wykształcenia jest znacznie mniej zbadanym obszarem. W artykule (...)


Henryk Domański (2018/1, Artykuły, s. 7)

Wpływ wykształcenia na rozkład zarobków w Polsce w latach 1988–2013

Zależność między poziomem wykształcenia i wysokością zarobków jest ważną cechą stratyfikacji społecznej. Opierając się na danych z ankietowych badań rynku pracy, autor analizuje ewolucję tej zależności w Polsce w okresie 1988–2013 dla różnych kategorii pracowniczych i różnych poziomów wykształcenia (z uwzględnieniem pewnych dodatkowych zmiennych kontrolnych). Wyniki analizy pokazują, że (...)


Michał Konopczyński (2014/6, Artykuły, s. 819)

Wpływ podatków i kapitału ludzkiego na wzrost gospodarczy na przykładzie Polski

Autor bada – za pomocą modelu ekonometrycznego – zależności między stawkami podatków oraz prywatnymi i publicznymi wydatkami na edukację a stopą wzrostu PKB w długim okresie. Wykazuje, że podatki dochodowe i konsumpcyjne ograniczają wzrost gospodarczy, przy czym podatki dochodowe bardziej niż konsumpcyjne. Na podstawie danych o gospodarce Polski w latach 2000-2011 autor wykazuje, że wzrost (...)


Grażyna Kozuń-Cieślak (2013/3, Artykuły, s. 319)

Efektywność inwestycji publicznych w kapitał ludzki

kapitał ludzki to jeden z najważniejszych czynników decydujący o rozwoju gospodarczym, a inwestowanie w ten kapitał pomnaża bogactwo kraju, przyspiesza postęp cywilizacyjny i zwiększa konkurencyjność kraju w wymianie międzynarodowej. Celem badawczym opracowania jest ocena efektywności inwestycji publicznych w kapitał ludzki w krajach członkowskich Unii Europejskiej metodą programowania (...)


Jan Brzozowski (2010/6, Artykuły, s. 841)

Marnotrawstwo mózgów wśród wykwalifikowanych emigrantów a inwestycje w kapitał ludzki


Henryk Domański, Artur Pokropek (2009/5, Artykuły, s. 607)

Regionalne zróżnicowanie zależności między poziomem wykształcenia a wielkością dochodów

Dotychczasowe analizy dotyczące zależności dochodów od wykształcenia koncentrowały się na porównywaniu zmian w czasie. Próbowano w ten sposób odpowiedzieć na ważne pytanie – czy rzeczywiście finansowe „zwroty” za kapitał edukacyjny ulegają zwiększeniu. Problemem, który umykał uwadze badaczy, był wymiar regionalny – podejmujemy go w analizach przedstawionych poniżej. Odwołując się do danych (...)


Urszula Płowiec (2008/6, Artykuły, s. 707)

Ocena innowacyjności gospodarki polskiej a strategia rozwoju kraju

Jeśli Polska chce sprostać wyzwaniom globalizacji powinna wyruszyć do budowy społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy.Miernik, który mierzy postępy w tej dziedzinie stanowiły przez indeks innowacyjności podsumowania. Polska jednak, wśród gospodarek UE zajmuje odległe miejsce 23. Strategia Rozwoju Polski i odnoszący się do niego Programów Operacyjnych na lata 2007-2013 podkreślają (...)


Waldemar Florczak (2008/2, Artykuły, s. 169)

kapitał ludzki w empirycznych modelach wzrostu

Artykuł zawiera przegląd badań empirycznych, kwantyfikujących wpływ kapitału ludzkiego na wzrost gospodarczy. Literatura dotycząca omawianego tematu jest bardzo bogata, stąd przegląd – pomimo iż reprezentatywny – nie jest w pełni wyczerpujący. W doborze przytoczonych wyników badań kierowano się kryterium częstotliwości, z jaką dane pozycje cytowano w literaturze tematu. Prezentację (...)


Waldemar Florczak (2007/5, Artykuły, s. 651)

Mikro- i makroekonomiczne korzyści związane z kapitałem ludzkim

Autor przedstawia mikroekonomiczne fundamenty analizy indywidualnych i społecznych korzyści, jak i zewnętrznych efektów związanych z kapitałem ludzkim. Ten artykuł oparty jest na podstawie częstych odniesień do wyników badań empirycznych. Zakładano, że kapitał ludzki może być wyrażony w kategoriach indywidualnego poziomu wykształcenia. Autor proponuje spójną metodę kwantyfikacji oddzielnych (...)


Joanna Siwińska (2007/5, Artykuły, s. 675)

Badanie roli edukacji w rozwoju gospodarczym

Chociaż modele teoretyczne jednoznacznie wykazują, że edukacja i kapitał ludzki może stymulować rozwój gospodarczy, dotychczasowe opublikowane wyniki badań empirycznych nie są równie jednoznaczne. Co najmniej część z tych wyników wskazuje, że nie występują takie zależności. Autor stara się po raz kolejny zweryfikować znaczenie edukacji i kapitału ludzkiego rozwoju za pomocą prostych metod (...)




....